PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE W OCIĄŻU
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W OCIĄŻU.
Spis treści:
- Podstawa prawna.
- Wstęp.
- Cele i zadania wychowawcze przedszkola.
- Sylwetka absolwenta przedszkola.
- Sposoby realizacji treści wychowawczych.
- Obowiązki nauczycieli jako wychowawców.
- Obowiązki rodziców w zakresie wspomagania pracy wychowawczej nauczyciela.
- Prawa i obowiązki dziecka.
- Zasady zachowań obowiązujące w przedszkolu.
- Stosowane systemy wychowawcze w przedszkolu.
- Bezpieczeństwo w przedszkolu.
- Kształtowanie nawyków higienicznych.
- Zdrowe odżywianie.
- Zaspokajanie potrzeby ruchu w przedszkolu i na powietrzu.
- Unikanie zagrożeń pochodzących ze środowiska przyrodniczego.
- Wczesna profilaktyka nałogów.
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy.
- Bezpieczne spędzanie czasu wolnego (gry komputerowe, telewizja).
- Ewaluacja programu.
- 1. Podstawa prawna.
Program wychowawczy został opracowany w oparciu o:
- Konstytucje Rzeczypospolitej Polskiej;
- Powszechną Deklarację Praw Człowieka;
- Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U.z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz 17);
- Statut Przedszkola
- 2. Wstęp.
Pojęcie „wychowanie” należy do podstawowych w pedagogice. Jest ono świadomym, celowym i specyficznym działaniem pedagogicznym rodziców i nauczycieli, zmierzającym do osiągnięcia zmian w rozwoju umysłowym, społecznym, kulturalnym i duchowym jednostki. Istotą tego procesu jest wprowadzanie dziecka w świat pożądanych wartości, wartości moralnych pełniących rolę życiowych
drogowskazów. Ukazując wychowankom piękno, dobro, prawdę, uczciwość, przyjaźń, tolerancję, budząc poczucie przynależności do rodziny, pomagamy kształtować jego osobowość.
Bezwzględny priorytet w wychowaniu dziecka ma dom rodzinny. To rodzice są najważniejszymi i pierwszymi nauczycielami swojego dziecka, dlatego maja prawo decydować o procesie wychowania również w przedszkolu. A przedszkole ma rodziców wspierać a nie zastępować. Dlatego koncepcja programu wychowawczego przedszkola powinna być tworzona po wspólnym ustaleniu przez rodziców i nauczycieli katalogu wartości.
Wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, które należy przestrzegać. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasne i jednoznaczne. Ważne jest, aby były dostosowane do wieku i etapu rozwoju dziecka. Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad współżycia w grupie, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.
- 3. Cele i zadania wychowawcze przedszkola.
Cele:
- Wszechstronna pomoc dzieciom w kształtowaniu własnej osobowości zgodnie z zasadami rządzącymi w świecie wartości moralnych.
- Zapoznanie dzieci z ich prawami i obowiązkami oraz zasadami współżycia i współdziałania z innymi.
- Przedstawienie wychowankom reguł życia w grupie.
- Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu.
- Kształtowanie szacunku dla wartości dziedzictwa kulturowego oraz wrażliwości na otaczające środowisko naturalne.
Zadania:
- Budowanie systemu wartości dziecka opartego na zasadach moralnych tj. tolerancja , życzliwość , uczciwość , sprawiedliwość , odpowiedzialność.
- Podjęcie wspólnej pracy z rodzicami nad prawidłowym rozwojem i wychowaniem dziecka w klimacie wzajemnego szacunku i zaufania
- Przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie przez wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej , kształcenie postaw patriotycznych
- Rozwijanie u dzieci umiejętności postrzegania siebie jako części grupy rówieśniczej , społeczności lokalnej i środowiska przyrodniczego.
- Budzenie u dzieci wiary we własne siły i możliwości przez umiejętność współdziałania z innymi i dochodzenie do kompromisu.
- 4. Sylwetka absolwenta przedszkola.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
● obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
● przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
● w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
● wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
● umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.
● umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
● właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
● samodzielnie korzysta z toalety;
● samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;
● utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
● zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
● mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
● uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
● w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
● przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
● grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
● stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
● dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;
● dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;
● jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
● uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
● wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
● orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;
● zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;
● wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);
● próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
● wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
● odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską)
● śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
● dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;
● tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
● w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
● przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
● umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
● wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).
● wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa ("potrafię to zrobić") i odczuwa radość z wykonanej pracy;
● używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania;
● interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.
● rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę;
● wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.
● wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;
● wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);
● potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.
● liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
● wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
● ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;
● rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
● wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami,
● zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.
● potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;
● potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
● dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
● interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;
● słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
● układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
● rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.
● wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują;
● zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka;
● wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;
● nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
● wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
- 5. Sposoby realizacji treści wychowawczych.
WARTOŚĆ: WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ
ZASADA: UMIEM FUNKCJONOWAĆ W GRUPIE
OBSZAR 1 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci…
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZEKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- Przestrzegam zawartych umów i reguł
- Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym
- Unikam krzyku i kłótliwości
- Umiem czekać na swoją kolej
- Umiem przyjąć porażkę z godnością
(umiem przegrywać)
- Nie kłamię
- Akceptuję odmienność innych ( np. niepełnosprawnych )
- Umiem szanować wspólną własność
- Sumiennie i dokładnie wypełniam obowiązki dyżurnego
- Zwracam się z problemem do nauczyciela
|
- Utworzenie Kodeksów Grupowych (zawarcie kontraktu z dziećmi, podpisanie kodeksu, przestrzeganie zawartych w kodeksie ustaleń)
- Ustalenie konsekwencji nie przestrzegania Kodeksu
- Stosowanie systemu nagród: medale, znaczki, uśmieszki, dyplomy.
- Zabawy kołowe i ruchowe – wykorzystanie gier i zabaw ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym
- Wykorzystanie gier stolikowych
- Wykorzystanie zabaw integrujących
- Dbanie o salę, zabawki i sprzęt
- Pełnienie dyżurów w sali
|
WARTOŚĆ: KOLEŻEŃSKOŚĆ
ZASADA: JESTEM KOLEŻEŃSKI
OBSZAR 1 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci…
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- Nie wyśmiewam się z kolegi i koleżanki
- Nie wyrządzam krzywdy innym ( nie biję,….)
- Pomagam młodszym i mniej sprawnym
- Dzielę się z innymi tym co mam
|
- Sprawianie kolegom niespodzianek z różnych okazji np. list do chorego kolegi, laurka z okazji imienin czy urodzin
- Systematyczne prowadzenie zabaw integracyjnych z grupą
- Pomoc maluchom np. w szatni w trakcie ubierania na spacer
- Dzielenie się zabawkami, przyborami i przedmiotami przyniesionymi przez dziecko do przedszkola
|
WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA
ZASADA: JESTEM KULTURALNY
OBSZAR 2 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- Używam form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam
- Pamiętam o zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań: dzień dobry, do widzenia
- Okazuję szacunek dorosłym osobom
- Dbam o porządek wokół siebie ( nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy)
- Umiem słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania)
|
- Poznawanie wzorców właściwego zachowania: postawa nauczyciela, wzory literackie
- Stosowanie systemu nagród np.: zdobywanie dyplomu „Kulturalny przedszkolak”
- Wprowadzenie w trakcie rozmowy zwyczaju: „mówi ten kto ma pałeczkę w ręce a inni słuchają”
|
WARTOŚĆ: RODZINA
ZASADA: SZANUJĘ SWOJĄ RODZINĘ
OBSZAR 15 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne…
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- Pamiętam o uroczystościach rodzinnych
- Szanuję członków swojej rodziny
- Okazuję swoje uczucia rodzinie
|
- Organizowanie w przedszkolu uroczystości charakterze rodzinnym: Dzień Rodziny, Dzień Babci i Dziadka, Wigilia
- Obchodzenie w przedszkolu urodzin dzieci
- Organizowanie konkursów rodzinnych (plastycznych, recytatorskich)
- Wykonywanie niespodzianek dla członków rodziny bez okazji
|
WARTOŚĆ: PATRIOTYZM
ZASADA: JESTEM DOBRYM POLAKIEM
OBSZAR 15 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- Znam i szanuję symbole narodowe: godło, flaga, hymn
- Poznaję kulturę swojego regionu
|
- Wprowadzenie tematyki kompleksowej: „Moja ojczyzna”
- Umieszczenie w widocznym miejscu w przedszkolu godła Polski
- Wywieszanie na budynku przedszkola flag z okazji świąt narodowych
- Uczestniczenie w spacerach i wycieczkach, spotkania z ciekawymi ludźmi, poznanie historii, tradycji, zabytków
- Utworzenie w przedszkolu kącika regionalnego
- Zapoznanie dzieci z legendami , tradycjami tańcami, strojami i wytworami ludowymi
- Wycieczki krajoznawcze
|
- 6. Obowiązki nauczycieli jako wychowawców.
Relacje z wychowankami:
- Nauczyciel zna prawa dziecka i przestrzega ich.
- Nauczyciel jest wyrozumiały , miły , serdeczny ale i konsekwentny.
- Nauczyciel stosuje zróżnicowane i inspirujące formy i metody pracy.
- Nauczyciel stosuje zasadę indywidualnego rozwoju dziecka.
- Nauczyciel potrafi sprawiedliwie rozstrzygać konflikty w grupie.
- Nauczyciel potrafi wzmacniać u dziecka wiarę we własne siły oraz kształtować charakter aprobowany społecznie.
- Nauczyciel jest kreatywny i i potrafi wczuć się w sytuacje dziecka oraz dostrzec motywy jakie nim kierują.
- Nauczyciel zawsze dotrzymuje danego słowa i dochowuje tajemnic.
Relacje z rodzicami.
- Nauczyciel wspomaga rodziców w ich funkcji wychowawczej.
- Nauczyciel inspiruje proces wychowawczy.
- Nauczyciel systematycznie i rzetelnie informuje rodzica o osiągnięciach , ewentualnych trudnościach i zachowaniu dziecka w przedszkolu.
- Nauczyciel wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania wychowawczego.
- Nauczyciel integruje społeczność grupy i organizuje współpracę z rodzicami dla dobra dziecka.
- Nauczyciel doskonali swoje kompetencje zawodowe, przez pogłębianie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej. Zdobyta wiedzę wykorzystuje w kontaktach z rodzicami.
- Nauczyciel pogłębia wiedzę pedagogiczną rodziców.
Relacje z personelem technicznym.
- Nauczyciel stwarza podstawy partnerstwa pomiędzy wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej.
- Nauczyciel współpracuje z personelem technicznym we wszystkich działaniach wychowawczych w grupie w celu ujednolicenia oddziaływań .
- Nauczyciel stwarza klimat wzajemnego szacunku i zaufania we wspólnych kontaktach.
- Nauczyciel korzysta z wiedzy i umiejętności
- 7. Obowiązki rodziców w zakresie wspomagania pracy wychowawczej nauczyciela.
- Rodzice są „ pierwszymi wychowawcami „ swoich dzieci.
- Rodzice ściśle współpracują z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i określenia indywidualnej drogi rozwoju ich dziecka.
- Rodzice dzielą się z nauczycielem swoimi spostrzeżeniami i obserwacjami z zachowania dziecka w domu.
- Rodzice chętnie korzystają z porad nauczyciela oraz dbają o klimat wzajemnego szacunku i zaufania względem pracowników przedszkola.
- Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola dla lepszego poznania działań placówki i sposobu funkcjonowania dziecka w środowisku rówieśniczym.
- 8. Prawa i obowiązki dziecka.
Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- wyrażania swoich uczuć i myśli;
- do nauki poprzez zabawę;
- do opieki i ochrony.
Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:
- godności i nietykalności osobistej
- wyrażania swobody myśli, sumienia i wyznania
- akceptacji i indywidualnego rozwoju
- ochrony zdrowia i nienaruszalności cielesnej
- korzystania z dóbr kulturalnych
- znajomości swoich praw
- spokoju i samotności , gdy tego potrzebuje
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi
- zabawy i wyboru towarzysza zabawy
- spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi
- aktywnego kształtowania postaw społecznych
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa)
- wypoczynku, relaksu
- zdobywania wiedzy
- jedzenia i picia, gdy jest głodne lub spragnione
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej
- popełniania błędów i odnoszenia sukcesów
- własnej prywatności
- ma prawo nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i innych:
- nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli
- używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i kolegów
- dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów
- sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne
- szanować sprzęt i zabawki w przedszkolu
- dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa
- dbać o swój wygląd i estetykę ubrania
- przejawiać właściwy stosunek do innych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych
- 9. Zasady zachowań obowiązujące w przedszkolu.
W naszym przedszkolu każdy przedszkolak zobowiązany jest do przestrzegania ustalonych norm i zasad postępowania w grupie.
J używać magicznych słów: proszę, przepraszam, dziękuję, poproszę, dzień dobry,
do widzenia
J szanować kolegów
J być uprzejmi i uczciwi
J bawić się zgodnie z kolegami
J szanować własność innych
J słuchać poleceń dorosłych
J dbać o książki i zabawki
J dbać o czystość i porządek podczas zabawy i pracy
J szanować pracę innych
J okazywać to, co myślimy i czujemy
J dbać o czystość i schludność swojego wyglądu
J bawić się bezpiecznie
J spożywać wszystkie posiłki w przedszkolu
L bić, popychać, wyrządzać krzywdę innym
L przezywać innych
L wyśmiewać się z innych
L przeszkadzać innym w zabawie i pracy
L niszczyć pracy innych
L zabierać cudzej własności bez pytania
L oszukiwać, kłamać
L krzyczeć, hałasować
L biegać po sali
L niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu
L mówić brzydkich słów
- 10. Stosowane systemy wychowawcze w przedszkolu.
System motywowania dzieci.
- Ukazywanie dziecku jego mocnych stron.
- Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków i dorównania rówieśnikom.
- Pokazywanie ze dziecko potrafi więcej niż myśli.
- Dostrzeganie i podkreślanie u dziecka nawet najmniejszych osiągnięć.
- Dodawanie pewności siebie przez powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości.
- Wychowawcy w poszczególnych grupach mogą wprowadzać inne zasady motywowania dzieci ale nie mogą one być sprzeczne z prawami dziecka.
System nagradzania dzieci.
- Pochwała w obecności innych dzieci.
- Pochwała dla rodziców.
- Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki.
- Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.
- Okazanie przez nauczyciela akceptacji i pochwały przez przytulenie , pogłaskanie po głowie itp.
- Nagradzanie drobnym upominkiem.
- Wychowawcy w poszczególnych grupach mogą wprowadzać inne zasady nagradzania dzieci ale nie mogą one być sprzeczne z prawami dziecka.
System karania dzieci.
- Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu.
- Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka.
- Odsunięcie na chwilę dziecka od zabawy.
- Przesunięcie dziecka na krótki okres czasu do innej grupy.
- Pozbawienie możliwości korzystania z atrakcyjnej zabawki.
- Omówienie nagannego zachowania z grupa dzieci.
- Wychowawcy w poszczególnych grupach mogą wprowadzać inne zasady karania dzieci ale nie mogą one być sprzeczne z prawami dziecka.
- 11. Bezpieczeństwo w przedszkolu.
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- rozumie pojęcie bezpieczeństwo;
- reaguje na hasła: pali się, ewakuacja itp.
- zna zasady bezpiecznego poruszania się po drodze;
- rozróżnia podstawowe znaki drogowe;
- wie, jakie są numery telefonów alarmowych (112, 999, 998, 997)
- przestrzega zasad ustalonych w grupie przedszkolnej (Kodeks Grupy);
- stosuje się do zasad bezpiecznego korzystania z placu zabaw/ sprzętu/zabawek
- porusza się w miejscach dozwolonych;
- nie oddala się samo od grupy przedszkolnej
- wykazuje nieufność w stosunku do nieznajomych
|
- ćwiczenia ewakuacyjne
- spacery i wycieczki, zapoznanie z ruchem drogowym
- zajęcia praktyczne, telefony alarmowe, wybieranie numeru i przeprowadzenie rozmowy
- poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań (scenki rodzajowe, drama)
- słuchanie bajek: „Czerwony Kapturek”, „O wilku i siedmiu koźlątkach”
|
- 12. Kształtowanie nawyków higienicznych.
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- rozumie pojęcie: higiena;
- wyróżnia przybory niezbędne do utrzymania higieny
- stosuje higienę na co dzień:
- myje ręce przed/po posiłku, po korzystaniu z toalety, po kontakcie z różnymi przedmiotami, zwierzętami;
- dba o czystość własnego ciała; ubrania / bielizny;
- używa wyłącznie swoich przyborów toaletowych
- utrzymuje porządek wokół siebie;
- rozumie istotę wypoczynku;
- wykazuje wrażliwość na nadmierny hałas;
- wie, o konieczności umiejętnego korzystania z chusteczek higienicznych;
- zasłania usta podczas kaszlu/kichania;
- unika bezpośredniego kontaktu z osobą chorą;
- wie, o potrzebie przebywania w wywietrzonych pomieszczeniach.
|
- dbałość o higienę osobistą
- samodzielne porządkowanie miejsca pracy, zabawy
- słuchanie muzyki relaksacyjnej, odpoczynek
- bajki dydaktyczne, opowiadania, wiersze; instruktaż
|
- 13. Zdrowe odżywianie.
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- poznaje schemat piramidy zdrowego żywienia;
- orientuje się w zasadach zdrowego stylu odżywiania (wymienia zdrowe produkty, tj. owoce, warzywa, mleko i jego przetwory, ryby, ciemne pieczywo, itd.);
- dostrzega związek pomiędzy zdrowiem a prawidłową dietą
- podaje przyczyny i skutki nieprawidłowego odżywiania się (m.in. otyłość, próchnica, brak witamin, niska odporność organizmu);
- zna umiar w jedzeniu (nie objada się);
- przezwycięża niechęć do spożywania niektórych potraw;
- myje owoce i warzywa przed spożyciem.
|
- realizowanie bloków tematycznych o zdrowym odżywianiu
- zwracanie uwagi na zdrowe potrawy podawane w przedszkolu
- wykonanie zdrowych kanapek
|
- 14. Zaspokajanie potrzeby ruchu w przedszkolu i na powietrzu.
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- rozumie znaczenie aktywności ruchowej, sportu w życiu;
- wie, o potrzebie częstego przebywania na świeżym powietrzu;
- bierze aktywny udział w zajęciach ruchowych;
- uprawia sporty (gra w piłkę, jazda na rowerze, bieganie, itp.);
- ubiera się odpowiednio do warunków pogodowych;
- dba o prawidłową postawę ciała
- korzysta z miejsc przeznaczonych do uprawiania spotu – stadion, orlik.
|
- aktywny udział w grach i zabawach ruchowych w sali i na powietrzu
- zapoznanie z regułami dotyczącymi gier i zabaw – przestrzeganie ich
- kształtowanie i dbałość o prawidłową postawę ciała
|
- 15. Unikanie zagrożeń pochodzących ze środowiska przyrodniczego
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych;
- nie dotyka zwierząt, zwłaszcza dzikich;
- wie, że nie należy karmić dzikich zwierząt;
- zna pozycję obronną, by uniknąć, np. pogryzienia;
- orientuje się, jak wyglądają tabliczki informujące, np. o terenie strzeżonym przez psa;
- zna grzyby trujące;
- wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
- wie, gdzie należy przebywać, aby być bezpiecznym w czasie burzy, huraganu, powodzi, ulewy, upałów itp.
|
- rozmowy, instruktaż
- realizacja bloków tematycznych o zagrożeniach pochodzących ze środowiska przyrodniczego
- wycieczki do parku, lasu – poznawanie roślin, zwierząt i ich zwyczajów
- spotkanie z leśniczym
|
- 16. Wczesna profilaktyka nałogów.
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- jest świadome niebezpieczeństw związanych z uzależnieniami;
- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);
- wie, co sprzyja uzależnieniu człowieka (alkohol, papierosy, komputer, telewizja);
- nabywa umiejętność odmawianie NIE bez poczucia winy (asertywność).
|
- uwrażliwianie na szkodliwość dymu papierosowego i alkoholu – pogadanki, zajęcia tematyczne, scenki dramowe
|
- 17. Przeciwdziałanie agresji i przemocy.
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- zna pojęcia: agresja i przemoc;
- umie nazwać swoje uczucia; odgrywa i demonstruje je (scenki sytuacyjne);
- bierze udział w zajęciach odreagowywania złości, np.: gazety złości, rysunek, itp.
- potrafić utożsamić się z inną osobą (kształtowanie umiejętności empatycznych);
- podaje sposoby na pokonanie złości;
- reaguje na różne formy agresji i przemocy;
- orientuje się, jakie są skutki agresji/przemocy na świecie dla ludzi;
- uczy się być asertywne;
- rozumie znaczenie słowa zgoda, kompromis;
- przestrzega zakazu przyjmowania różnych rzeczy, np. słodyczy od osób nieznajomych;
- stara się być przyjazne dla otoczenia.
|
- Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
- Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
- Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązania spraw konfliktowych
i dochodzenie do kompromisu.
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła.
- Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń.
|
- 18. Bezpieczne spędzanie czasu wolnego (gry komputerowe, telewizja).
NORMY POSTĘPOWANIA
|
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
|
- zna zagrożenia związane z korzystaniem z dostępu do sieci (np. wirtualny przyjaciel – oszust, złe samopoczucie, niedotlenienie organizmu, brak kolegów / koleżanek);
- zna skutki częstego i długotrwałego oglądania telewizji
- korzysta z internetu tylko za zgodą rodzicó
- dostrzega także pozytywny wpływ świata wirtualnego (np. rozwój myślenia, kojarzenia, wyobraźni, pogłębienie wiedzy, wzmocnienie poczucia własnej wartości, itp.)
|
- rozmowy kierowane, pogadanki, przykłady z życia
|
- 19. Ewaluacja programu.
Miarą osiągnięcia założonych w programie wychowawczym celów będzie:
Obraz wychowanka , absolwenta przedszkola który:
- Zna normy moralne i zasady obowiązujące w społeczeństwie , umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym kanonem norm społecznych.
- Ma poczucie własnej wartości , potrafi kontrolować swoje emocje.
- Posiada duże zainteresowanie otaczającym światem.
- Jest samodzielny i potrafi czerpać radość z bezinteresownego pomagania innym.
- Jest tolerancyjny.
- Czuje się integralną częścią środowiska rodzinnego i regionalnego.
- Ma świadomość przynależności narodowej , potrafi okazać szacunek symbolom narodowym.
- Zna swoje prawa i obowiązki.
- Ma poczucie bezpieczeństwa (w przedszkolu i na drodze)
- Zna zasady higienicznego trybu życia i promuje zdrowe odżywianie
- Aktywne uprawia sport
- Rozpoznaje i unika zagrożeń pochodzących ze środowiska przyrodniczego
- Jest świadome niebezpieczeństw związanych z uzależnieniami
- Umiejętnie reaguje na różne formy agresji i przemocy
- Zna skutki i zagrożenia związane z Internetem i telewizją
Stworzenie w przedszkolu środowiska wychowawczego w którym:
- Rodzice , nauczyciele i personel techniczny ściśle ze sobą współpracują dla dobra wychowanków.
- Nauczyciele rozumieją prymat rodzica jako pierwszego wychowawcy , taktownie wspierają go w jego działaniach wychowawczych.
- Rodzice są otwarci na rady i sugestie nauczyciela, chętnie dzielą się z nim swoimi obserwacjami.
- Personel techniczny bierze czynny udział w działaniach wychowawczych , wspierając nauczyciela w jego pracy.